čtvrtek 9. června 2011

Xřesťanské hodnoty?

"Křesťanské hodnoty" je vágní sousloví politického slangu, které neurčitě naznačuje, že ačkoliv v Boha už dnes samozřejmě až na pár pomatenců nevěříme, přesto možná dovolíme jeptiškám, aby se tu a tam staraly o postižené, protože to vyjde levněji a díky svému bludu jsou i o cosi pracovitější než ukrajinské ošetřovatelky. "Křesťanské hodnoty" implicitně sugerují předpoklad, že i když křesťanství samotné odložíme, jeho hodnoty si jaksi přesto můžeme nechat.

Není divu, že "křesťanské hodnoty" jsou vedle "rodiny" a "tradice" pilířem slovníku KDU-ČSL, strany smutné postavy, strany právem odsouzené k zániku. KDU-ČSL je strana, která má křesťanství v názvu, čehož podle mého názoru většina hodnostářů trpce lituje, protože počet venkovských katolíků na Moravě se vytrvale snižuje, a nikdo jiný zdá se volit KDU-ČSL nechce. Není proto divu, že nový předseda strany Bělobrádek, jehož úkolem č.1 je přivést stranu zpátky do parlamentu, přemýšlí, jak oslovit i nekřesťany, a v tom mu přijdou na pomoc právě "křesťanské hodnoty".

Nedávno definoval "křesťanské hodnoty" řezník Bělobrádek v Respektu takto:

"...snížíme daně rodinám s dětmi, jejichž rodiče pracují a práci se nevyhýbají." 

"Chceme být family-friendly a řešit tím demografický deficit, který je největší hrozbou společnosti. Nebudeme-li mít dostatek dětí, hrozí nárůst kriminality, přistěhovalců a islamismu. Země bezvěrců je pro to panenskou půdou. A kdo starým lidem v eldéenkách jednou umyje zadek, když nebudeme mít dost dětí? Přistěhovalci? Možná, protože v první a v druhé generaci přistěhovalců se nic neděje. Ale kdo rozpoutal nepokoje ve Francii? Třetí generace frustrovaných Arabů."

Stručně řečeno, tradiční křesťanské hodnoty podle Bělobrádka jsou xenofobie a rasismus.

Ta krásná katolická tradice! Kde jsou ty staré dobré časy, když jsme vypalovali synagogy a vraždili Židy, křižáci se v Jeruzálemě brodili po kotníky v krvi, kolonisté rozdávali Indiánům nakažené pokrývky, nebo třeba když čeští a slovenští katolíci podporovali místní fašisty! Křesťanské hodnoty! S křesťanstvím k čertu, ale ty hodnoty, ty musíme zachovat!

Nejsou ovšem všichni katolíci z jednoho soudku. Tomáš Halík, zřejmě nejpopulárnější český kněz, ve své poslední knize píše:

"To, že v Evropě bude procento muslimského obyvatelstva stoupat, je prostě realita. Fakt, že to nějakým způsobem změní náboženskou mapu a kulturní klima Evropy, je rovněž realita. A samozřejmě se nabízejí různé možné scénáře a nikdo z nás si nemůže být jistý, jaký scénář se zrovna naplní. Částečně to záleží na tom, jakým způsobem se bude Západ k muslimům chovat, a zejména jakým způsobem se budou chovat křesťané. Myslím, že by bylo velice neblahé, kdyby se právě křesťané dali ovlivnit xenofobními, fundamentalistickými a krajně pravicovými silami, které zneužívají strach z islámu; z křesťanství pak dělají populistickou politickou doktrínu, přičemž evokací křižáckých symbolů chtějí oživit dávno zasuté stereotypy a emoce nenávisti."

Je vidno, že "křesťanské hodnoty" znamenají pro různé lidi různé věci. Řezník Bělobrádek by chtěl v jejich jménu ochcat všechny naše patníčky a rožky jak pejsek a pak se servat v hospodě, když si do ní troufnou přespolní - vždyť to je taky taková naše milá tradice. Pro kněze Halíka naopak znamenají běžnou lidskou slušnost, kterou si prokazujeme (nebo bychom měli) mezi sebou navzájem: mít dobrou vůli, nepodléhat předsudkům, ctít presumpci neviny, pomáhat lidem v nouzi, nezobecňovat prohřešky jednotlivců na národy a rasy.

Rozpor mezi Bělobrádkem a Halíkem je instancí obecnějšího jevu - rozporu mezi křesťanským učením jak je podáno v Bibli (a rozvedeno ve filozoficko-teologické tradici), a historií křesťanství jako politické ideologie. Bělobrádkovy názory nemají naprosto žádnou vazbu na Ježíšovo učení, naopak mu přímo odporují, ale zato jsou logickým rozvinutím té druhé tradice, křižáckých válek a infikovaných pokrývek. S Halíkem se to má přesně naopak: Bibli zná a rozumí jí, ale k dějinám křesťanské politiky má zásadní výhrady (stejně jako papež Jan Pavel II., který se za dějinná selhání církve omluvil).

Nacházíme tu tragické zmatení pojmů: docela protichůdné životní postoje agresivního řezníka a vzdělaného, moudrého kněze se oba nazývají "křesťanství". Navrhuji proto zavést terminologickou distinkci: xenofobní tradicionalismus nazývejme xřesťanstvím. Je to cool slovo, poněvadž obsahuje cool písmeno "x", takže můžeme doufat, že i na Facebooku se uchytí.

Největší radost by mi ovšem udělalo, kdyby KDU-ČSL šla do příštích voleb už jako XDU-ČSL. 

13 komentářů:

  1. SvaTá pravda! Z Bělobrádkových vyjádření v RespektU mi běhal mráz po zádech: fašounské myšlení, nulový étoS. Jeho "podporu tradiční rodiny" si překládám jako boj proti homosexuálům a potratům. Nad lidovci dělám kříž.
    Jsou-li křesťanské hodnoty hodnotami evropSkého humanismu, jak si to vYkládám, měla by je mít v rodokmenu každá politická strana.
    Super blog, Peťo, jen tak dál!

    OdpovědětVymazat
  2. Já si osobně myslím, že (skutečné) křesťanství nemá s politikou prakticky nic společného, a že mít jednou "křesťanskou" stranu je stejná hloupost, jako mít jednu "ženskou" stranu. Být ženou nepředurčuje člověka k žádnému určitému politickému názoru, a proto by ženy měly být ve všech stranách a ovlivňovat ženským prvkem všechny proudy - a stejně tak křesťané.

    Sňatek s politickou mocí je pro jakékoliv náboženství vždy polibkem smrti - i islám a pravoslaví by mohly povídat.

    OdpovědětVymazat
  3. Já osobně si myslím, že když zničíme křesťanství, a to dokonce i politické křesťanství, z Evropy už nezbude vůbec nic. Nazývej mě klidně xenofobem a rasistou, ale tys už někdy potkal muslima, kterej by ti řekl, že šaríja je hovadina a je to zastaralý? Zatímco u křesťanů "reflexe hodnot" už dávno proběhla, u muslimů tomu zdaleka tak není. A proč se bát muslimů? Já ti nevím - třeba proto, že jejich hlavní autority hlásají o zkaženosti Evropy a potřebě likvidace Západu? Islám je krásné náboženství, ale podobně jako třeba komunismus, má jednu vadu na kráse: jeho vůdcové jsou banda krvežíznivých a xenofobních hovad. My jsme k muslimům otevření až až - můžou si tady stavět svoje mešity, můžou si vyznávat svoji víru. Můžou si křesťané stavět kostely např. v Saúdské Arábii? Ale podívejme se blíž - co třeba Egypt? Dalších příkladů je miliarda. My můžeme a měli bychom zůstat (!) demokratickou společností, ale nemůžeme si dovolit, aby imigranti z muslimských zemí takřka beztrestně opovrhovali našimi zvyky a našimi zákony - což dělají (ve Francii, Británii nebo Německu zcela běžně - ale děje se to i u nás, viz. uniklá nahrávka z kázání v brněnské mešitě). Nemám nic proti imigrantům, kteří přijeli pracovat a integrují se do společnosti. Pokud se ale někdo nechce zapojit do naší společnosti a RESPEKTOVAT naši kulturu stejně, jako my respektujeme tu jeho, nemá tady co dělat a nezaslouží si náš respekt.
    A co se týče nelegimity "křesťanské" strany v politice - takže tobě vadí sekularizace? No vida, to bych do tebe neřek :)
    V.Silver (zlobí mi přihlášení přes Google ID)

    OdpovědětVymazat
  4. P.S. Nejdřív mysli a až pak žvaň ;)

    OdpovědětVymazat
  5. No, zkusím to krátce.

    Saudská Arábie je nedemokratický režim, s tou bych se nesrovnával. Pro připomenutí, i my jsme byli 50 let nedemokratický režim, a nejen že se tu mešity nestavěly, ale naše vlastní kostely nám padaly na hlavu.

    Teorie "islámského nebezpečí" je stejně jako zrcadlová teorie "velkého satana" na druhé straně založena na špetce faktů a spoustě zkreslení a předsudků. Vyvracet ji podle mě nemá smysl, protože jde o iracionální postoj strachu z neznámého, a fakta či argumenty s ním z podstaty nepohnou. Živí ji na obou stranách média a politici, právě tím typem zjednodušených tvrzení, které uvádíš i ty. Je to velmi nebezpečná hra - vede k válkám.

    Nejsou "my" dobří a "oni" špatní - jsme jen my, my všichni, někdy dobří, někdy špatní. Ostatně tak to učí i křesťanství. Abych parafrázoval dávný Stingův song, komentující xenofobii (ovšem v kontextu studené války): i muslimové milují své děti. Líčit muslimy jako bandu krvežíznivých nájezdníků je stejně idiotské, jako když líčil Reagan NÁS v Americe v osmdesátých letech jako "rudé hordy" a "rudé nebezpečí". V každé zemi je naprostá většina normálních lidí, kteří chtějí žít v klidu a v pohodě - věř nevěř, i v Íránu. A právě proto odcházejí do Evropy.

    Nejdůležitější pro nás Čechy bude postavit se k přistěhovalcům férově a vstřícně a nabídnout jim možnost být rovnoprávnými občany. Tak to udělali Němci, a z vlastní zkušenosti vím, že jejich integrační politika v zásadě funguje. Naopak pohrdání, předsudky, paušální nenávist a formální i neformální útlak (tuším, že to je spíš francouzská cesta) povedou k chudobě, ghettům a sociálnímu konfliktu, který ovšem xenofobové na obou stranách - jeho skuteční původci - vylíčí jako konflikt náboženský nebo rasový. Muslimové jsou schopni respektu stejně jako kdokoliv jiný, ale xenofobií a buzerací ho obávám se u nich nevzbudíš, stejně jako ho nevzbudíš naopak neschopností stát si pevně za tím, na čem nám skutečně záleží (např. svobodě slova).

    Ani já nejsem nekritický zastánce multi-kulti a netvrdím, že soužití kultur s sebou nenese problémy. Jen tvrdím, že bez dobré vůle na obou stranách se tyto problémy nedají řešit a je na nás Evropanech, abychom přistěhovalcům tu dobrou vůli nabídli, jakožto silnější v případném konfliktu. Znovu opakuji, ani v případě muslimských přistěhovalců nevidím důvod odkládat základní lidskou slušnost. Zkus se vžít do hlavy normálního Íránce, který uteče, protože doma je nesnesitelný režim, a když přijde do česka, všichni s ním jednají jako s teroristou a zasraným čmoudem. Tak to snad nechceme, ne?

    OdpovědětVymazat
  6. To jsem neřekl, že chceme - já budu respektovat kohokoli, kdo bude respektovat hodnoty a zákony mého státu. Nemám problém s Vietnamci, Ukrajinci ani třeba Íránci nebo Pákistánci - dokud se mi nebudou do ksichtu smát, že věřím v něco, co je překonané a čím oni pohrdají - a tím myslím především demokracii (zkus si něco pohledat o panu Větrovcovi, jednom z mluvčích brněnských muslimů - velice výživné počtení, především na jeho vlastních stránkách). A co se týče spojení islámu a demokracie - zatím neexistuje režim, který by potvrdil, že to může fungovat (a o Turecku můžeme spekulovat, diskutovat, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat:). Bohužel.
    A svoboda slova je hezká věc, ale buď měřme skutečně všem stejným metrem, nebo vytkněme, co je škodlivé a zakažme to. Když svoboda slova, ať si kucí teda vesele popíraj holocaust a propagujou hnutí vedoucí k potlačování osobních práv a svobod (kam patří i militantní/fundamentální forma islámu), nebo jim jasně dejme najevo, že takhle ne. Myslíš, že skutečná a do důsledku braná svoboda slova nakonec nepovede jenom k tomu, že takováto hnutí nakonec svůj boj nad demokracií vyhrají a nám nezbyde, než jenom nečinně přihlížet, protože je to přece jejich právo, aby si z nás dělali prdel? To se mi prostě nelíbí a neschvaluju to - tolerovat a respektovat se nedá naprosto všechno, někde musí být nastavené meze a hranice.
    Poslední věc: je mi jedno, jakou má kdo barvu pleti, vyznání, velikost penisu nebo bankovního konta. Buď je ten člověk slušnej, dokáže pracovat a integrovat se do společnosti, nebo tady nemá co dělat. Nechcete demokracii a chcete islám ve své nejčistší podobě? Ok, tak mi tady o tom ale nepindejte, seberte se, sbalte a odjeďte si do Saúdské Arábie, kucí :) A vsadím se, že naprosto stejně to cítí i Pavel Bělobrádek, byť to není řezník, jak ses snažil zřejmě vtipně podotknout ;)
    Jinak co vede především k válkám, je člověk :) Je jedno, jestli jsi ateista, agnostik, křesťan, muslim, hinduista nebo šintoista - nakonec se všichni zase nějak pořežem kvůli nějaké hovadině. Tak to bylo, tak to je a tak to taky bude. To už by byla ale pseudofilozofická nikdy nekončící diskuze ;)
    V.S.

    OdpovědětVymazat
  7. Salam aleikum!

    Nedá mi to a musím zareagovat:

    "Nazývej mě klidně xenofobem a rasistou, ale tys už někdy potkal muslima, kterej by ti řekl, že šaríja je hovadina a je to zastaralý?"

    - Já jsem takových muslimů potkala poměrně dost, protože jsem víc jak rok v Německu pracovala jenom mezi muslimy (mimojiné s jedním původem z Iránu) a ani to nebyli žádní například kdovíjak vzdělaní lidé. A protože mi občas zvědavost nedala, neomaleně jsem se vyptávala i na náboženství a s ním spojené tradice. Mimojiné mi bylo i vysvětleno, že "šárija" má z různých důvodů v podstatě svoje geografické limity (doporučuju se v tomto směru přidovzdělat). Myslím si, že většina evropských muslimů se k radikálnímu *výkladu* islámu nehlásí, naopak před ním často utíká nebo s ním má problém kvůli názorům, jaké máš ty. Společenské napětí pramenící ze setkávání a občasných kolizí různých kultur samozřejmě i v Německu existuje a i multi-kulti společnost tady nevyhnutelně občas zažívá mírné záchvěvy, ale tyto se opravdu většinou netýkají nějakého muslimského vyznávání teroristických autorit nebo sekání rukou za krádeže. Všichni muslimové, které jsem tady poznala, byli opravdu obyčejní lidi. S většinou z nich se dalo diskutovat a rozebírat všecko možné zajímavé, od Ramadánu až po ženskou obřízku, aniž by člověk měl pocit, že ho chtějí obřezat, sekat mu ruce nebo mu vyhlásit válku. A teď VELEDŮLEZITÝ poznatek: Když se diskutovat zrovna nedalo, ani pak jsem neměla pocit, že by byli něčím "muslimsky zvláštní" nebo nějak teroristicky naladění. Zabedněnost má vždycky podstatně míň tajuplnou a exotickou, protože celkem jasně lidskou dimenzi, takže se s ní člověk může setkat u muslima a stejně tak dobře u svatouškovského katolíka s jeho jistotkama a silnýma názorama.

    "Jinak co vede především k válkám, je člověk :) Je jedno, jestli jsi ateista, agnostik, křesťan, muslim, hinduista nebo šintoista (...)"

    - Právě proto si myslím, že se třeba i vyhroceným společenským konfliktům může dát účině předcházet. Jedním z prvních předpokladů ovšem je, že člověk lidi od začátku vnímá vstřícně a otevřeně.

    Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že opravdu není muslim jako muslim, stejně jako není katolík jako katolík, stejně jako není třeba ateista jako ateista. To, k jaké víře či nevíře se lidi hlásí, ještě nevypovídá o tom, jací jsou skutečně lidé (co činí a nejenom mluví), jak dokážou být otevření vůči druhým a jak si sami vykládají svoji víru či nevíru.

    "A vsadím se, že naprosto stejně to cítí i Pavel Bělobrádek"

    - Myslím, že pan Bělobrádek se svými výroky o "islamismu" to "necítí" stejně. Pokud to stejně cítí, měl by si dávat větší pozor na to, co říká. Mám podezření, že stejně jako on jsi moc muslimů ve skutečnosti nepotkal a je pro tebe pohodlné tvrdit, co tvrdíš. Jinými slovy: bylo by podle mě dobré nezakládat svoje názory na islám a muslimy na tom, co tvrdí některé muslimské autority – div se nediv, ale většina muslimů tady v Německu například to taky nedělá a já se jim nedivím. Obávám se, že strach z toho, co nazýváš "nejčistší" formou islámu, u nás vyvolávají především lidé jako pan Bělobrádek.

    Takže tolik jen o vlastní zkušenosti. Nedalo mně to - už kvůli všem mým bývalým spolupracovníkům. Upřímně řečeno mně docela mrzí, že u nás doma je silácká xenofobie pořád poměrně častým jevem.

    Der deutsch-tschechische Rundfunk, Berlín

    OdpovědětVymazat
  8. Moje motivace je podobná jako tady u vysílání
    Der deutsch-tschechische Rundfunk ;))): poznal jsem v Německu pár lidí s muslimskými kořeny a všechny z nich považuju za dobré, čestné lidi a opravdové kamarády, a taky považuju za svou svatou povinnost bránit tyto své kamarády a jim podobné před xenofobním řezníkem Bělobrádkem, který to mimochodem o sobě sám rozhlašuje, že je řezník, protože mu prý prošla rukama spousta sviní a s nějakou tou další si prý snadno poradí. Prohlášení hodné křešťana: v Bibli přece stojí "Vyhrožuj bližnímu svému a měj rád jen sebe sama", "kdo se povyšuje, bude povýšen", případně "nečekej, až tě bližní udeří, udeř nejdříve ty jeho, nejlépe několikrát, abys nemusel nikdy nastavovat druhou tvář".

    Samozřejmě souhlasím s tím, že všichni včetně muslimů by měli dodržovat platné zákony, ale nevšiml jsem si, že by někdo, ať už výslovně nebo implicitně, navrhoval pro ně nějaké úlevy. Máme zákony (o svobodě slova, popírání holokaustu, imigrační atd.) a ústavu, a kdo je porušuje, měl by být potrestán, bez ohledu na rasu nebo náboženství. Připadá mi podivné, že lidi, znepokojení "islamismem", operují předpokladem, že někdo chce islámu "uhýbat" a rušit naše politické svobody a demokracii. O nikom takovém nevím, a tato představa taky patří do hájemství poplašných fantazmat.

    Nevím, kterou Bibli čteš ty, jestli tu Bělobrádkovu anebo tu, kterou mám já, ale v té mé stojí psáno, že bychom nejlépe udělali, kdybychom si nejdřív vyjmuli trám z vlastního oka, než budeme mluvit o třískách v očích bratří. Mluvíš o věcech jako je šaría, Větrovec, popírání holokaustu, nedemokratické režimy s nulovou podporou obyvatelstva (jak ukazují současné revoluce), což jsou všechno existující, ale extrémní jevy. Tolik tříska, a já ti s dovolením připomenu naše trámy: tvrdíme-li, že islám je agresivní náboženství, co řekneme o křesťanství typu americké Religious Right a Tea Party, kteří nejen že nejsou žádná malá bojůvka (dnes už prakticky ovládli republikány), ale prahnou po válce natolik, že vyzývají i k té občanské?! Jak by ses díval jako křesťan/Evropan na to, že muslimská propaganda zneužívá Religious Right a lefebvristy k očerňování křesťanství a Západu obecně? Přitom sám proti nim používáš argumenty podobné struktury.

    Nakonec to všechno stojí a padá s jednou jednoduchou otázkou: když já si sem přivezu své muslimské kamarády na návštěvu a přisedneme si k tobě v hospodě, odsedneš si, nebo zůstaneš sedět? V Německu by si neodsedl téměř nikdo. Bělobrádek si odsedne, ten to řekl jasně. Já jen doufám, že většina Čechů na rozdíl od něj nezapomene na slušné vychování.

    Uzavřu: ten článek jsem napsal proto, abych poukázal na fakt, že křesťanským postojem k přistěhovalcům není xenofobie, ale normální lidská vstřícnost.

    OdpovědětVymazat
  9. Já v hospodě nebudu, mi vadí kouř :) A kdybych byl, odsedl bych si až po urážkách, pokud by přišly (o čemž pochybuju:) - jinak je mi to vcelku jedno. Akorát teda od nácků si vždycky odsednu trošku dál, já ty jejich kecy o říši už fakt nemůžu ani slyšet :)
    Jinak o třísce i o "miluj bližního svého" vím a stejně odsoudím křesťanské i muslimské extrémisty - holt o těch druhých akorát slyšíš trošku víc :) Problém etnik a chování jedné kultury v rámci jiné majoritní společnosti by bylo na delší dobu, ale mám svůj oblíbený obrázek (teď ho nějak nemůžu vygooglit:), který zobrazuje na jedné polovině lidi v burkách a na druhé normálně oblečený. Pod první je napsáno "London" a pod druhou "Islamabad" - čím víc chceš někoho "asimilovat", tím víc se bude bránit, to má taky svoji logiku :)
    Ale ať furt neodbíhám - já opravdu špatně vnímám ty skandály/"skandály", o kterých se dočtu, ať už je to ukamenování holčičky na Ukrajině kvůli účasti v soutěži krásy, rozsudek podle šaríji v Německu nebo některou z veselostí Británie (výživné fotografie "Death to democracy" atd.). Když pak narazím na někoho jako Větrovec a počtu si o tom, co pronesli "starší" z brněnské muslimské komunity, nepotěší mě to. Jako bonus někde vyhrabu pár záběr z Palestinského pořadu pro děti nebo nějaké úžasné kázání nějakého imáma... Prostě mám strach, jsem jenom člověk a bohužel nejsem dokonalý, abych dokázal pokaždé rozeznat, co je hype a co už je hrozba. Zfanatizování je super věc a doporučuju např. dokumenty o íránsko-irácké válce jako doklad toho, že sebevzdělanějšího člověka od určitého momentu dokážeš přesvědčit k čemukoli - třeba aby naběhl do minového pole a stal se mučedníkem. A budou to ti samí lidé, kteří řeknou, že šaríja má svá geografická omezení, kteří se po návratu do své původní kultury mohou změnit k nepoznání - a i když později svoje akce mohou upřímně odsoudit, nic to nemění na tom, že už je udělali. A ještě horší je, že stejně tak se můžeme změnit kdykoli my sami, ať už si o sobě myslíme, že nám se to přece nikdy stát nemůže - doporučuju třeba příběh Léona Degrella nebo spousty dalších, které "uhranul" nacismus, fašismus nebo komunismus, a přitom to nebyli blbci a ani oportunisti - ostatně celé stavovsko-fašistické tendence v meziválečném období v Evropě byly jenom důsledkem toho, že lidi (v tomto případě většinou katolíci) hledali spravedlivější společnost a nemohli dojít žádného lepšího výsledku...
    Ať to shrnu - jednoznačně odsuzuju to, co se děje v zahraničí a chraň Bože, aby se to stalo jednou u nás. Buďme otevření a tolerantní, ale měřme všem stejným metrem - a to, bohužel, zatím neměříme (s hákovým křížem na ulici nemůžu, s kladivem a srpem jo / o útoku na Roma se píše jako o rasistickém, o opačných případech se o rasismu dočteš málokdy, pokud se novináři vůbec obtěžují zmínit, že útočníci byli mladí Romové).
    A řešení? Já ho vidím ve vzdělání, ale taky to není všespasitelné.
    V.

    Za pochopení toku mých myšlenek u mě máte karamelku, já to píšu jak se mi zrovna co asociuje :)

    OdpovědětVymazat
  10. P.S. Kdo by řekl, že můj oblíbený básník je Háfíz, co? :))

    OdpovědětVymazat
  11. Tak já ti samozřejmě rád věřím, že jsi slušný člověk a že by sis od nás neodsedl, ale prosím tebe, proč pořád mluvíš o urážkách a smání se do ksichtu? Čeho se pořád bojíš? Kdo ti ublížil? NEBOJ SE! Roosevelt to řekl správně: "The only thing we have to fear is the fear itself." Snad se nebojíš Větrovce? To je typický ČESKÝ blb, který se na muslima narychlo natřel předevčírem, a na zádech, kam si štětkou nedosáhl, mu ještě prosvítá přitroublý český Vašek.

    Strach je sebenaplňující proroctví - a když podezříváš člověka před sebou, že za zády drží kudlu, sám si ji pak nachystáš, následkem čehož on začne podezřívat tebe (ovšem teď už oprávněně), a než se nadějete, jdete si oba po krku. Vzpomeň si na scénu v Apokalypse, kde vojenská hlídka zmasakruje při rutinní prohlídce loďku vesničanů. Příčina jediná: strach. Neboj se!

    A prosímtě: hlavně nevěř tomu, co čteš v českých novinách. Píšou je vesměs zakomplexovaní Čecháčci, kteří živého muslima v životě neviděli, neznají korán, neznají historii, neznají kulturu, nic. Ti samí, kteří sugerují naší veřejnosti například názor, že stát může a musí provést na křesťanských církvích loupež tisíciletí, a ta, bohužel, ráda naslouchá. Nevěř jim a v ušetřeném čase si zajeď na dlouhý víkend do Berlína nebo do Frankfurtu, a dej se do řeči s živými lidmi. Podívej se, jak žijí, že vesměs mluví německy, dodržují zákony, tvrdě pracují, nežijí v ghettech a jsou úplně normální. Možná zjistíš, že bys je chtěl mít za sousedy radši než českého řezníka.

    Masaryk řekl, nebát se a nekrást, a přesně vyhmátl dvě největší slabiny Čechů.

    OdpovědětVymazat
  12. Já se bojím právě proto, že takovouhle "obrácenou" zkušenost s rasismem už mám za sebou. Btw. je zajímavý, že rasové útoky, ať už z jedné nebo druhé strany, jsou organizovány skupinou proti jedinci nebo větší skupinou vůči pár jednotlivcům :)
    Anyway: http://zpravy.idnes.cz/polemika-lidovci-na-ceste-do-nikam-ale-kdeze-rika-jejich-predseda-pwb-/kavarna.aspx?c=A110624_132526_kavarna_chu - imho velice rozumný názory, nehledě na to, že to pronesl český politik :)
    Btw.odpověď jsem psal už 16.6., ale jak se dívám, asi jsem to špatně odepsal, tak jsem to zredukoval na toto :)
    V.

    OdpovědětVymazat
  13. A nechceš nám o té zkušenosti napsat? Ať se nebavíme jenom obecně.

    OdpovědětVymazat